Tantárgy adatlapja
A tárgy célja
Egyházi vagy állami iskolában, illetve plébánián szakos vezetőtanár (hitoktató) közvetlen irányítása mellett, a Tanárképző Tanszék szakmai ellenőrzésével a tanárjelölt tanítási gyakorlatot végez. A tanítási gyakorlat során az óramegbeszélések, a hospitálások és a célzott iskolai megfigyelések és az óratartás eredményeképpen fejlődnek és erősödnek a hallgató tanári kompetenciái.
A tárgy tematikája
A képzéssel párhuzamosan, iskolában vezetőpedagógus (hitoktató) irányításával végzett pedagógiai és önálló tanítási gyakorlat. A hallgatók feladata 15 hittanóra megtartása, önreflektív elemzése, a tanítási tapasztalat reflektív szakmai feldolgozása. A gyakorlótanítás eredményét a hallgató meghatározott szakmai dokumentumok elkészítésével mutatja be a gyakorlat végén.
Képesség a tanuló személyiségének fejlesztésére, az egyenlő bánásmódra érvényesítésére.
Képesség a tanulói csoportok, közösségek alakulásának segítésére, fejlesztésére.
A szaktárgyi és szakmódszertani tudás megfelelő alkalmazása.
Képesség a pedagógiai folyamat tervezésére.
Képesség a tanulási folyamatok támogatására, szervezésére és irányítására, valamint a pedagógiai folyamatok és a tanulók értékelésére.
Kötelező irodalom:
TARJÁNYI Zoltán: Kateketika I. A hitoktatás elmélete és története. Budapest, Szent István Társulat, 2015. ISBN 9789633611623
Didaktika. Szerk.: FALUS Iván. Budapest, Nemzeti Tankönyvkiadó, 2003. ISBN 9631952967
Ajánlott irodalom:
OROSZLÁNY Péter: Tanulásmódszertan. Budapest, Metódus-Tan Bt, 2004. ISBN 963216623X
SEBŐ József: A katedra túloldalán-fiatal pedagógusok füveskönyve. Budapest, Új Ember, 2012.ISBN 978-9639674356